Mailinn Goldhahn Aske | Hverdagsblogg

#throwbackthursday - Tur til Prekestolen

• 07.04.2016 - 20:58

Da tenkte jeg å komme med et #throwbackthursday innlegg til dere, denne fine torsdagskvelden.

For snart 3 år siden, var Malin, Edith, Embla og jeg på tur opp til Prekestolen. Vi gikk turen den 1. juni 2013, og det var en kjempefin tur! Vi hadde ikke været helt på vår side, men med gode venninner på tur, gjør ikke det så mye for humøret. Det var min første tur til Prekestolen, men det blir definitivt ikke den siste. Kanskje det blir en tur i sommer? Vi får se, vi får se!

En skikkelig fin tur, i et ikke altfor fint vær!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ellers i dag har jeg hatt senvakt på jobb, og Kjetil og jeg har ryddet og vasket i leiligheten. Veldig herlig å få en renere og fin leilighet. Nå mangler vi bare soverommet og badet, men de skal vi rydde og vaske i løpet av morgendagen eller lørdag er planen. ​Stuen, kjøkkenet og gangen ser veldig bra ut, det vil nok soverommet og badet også gjøre i løpet av de neste to dagene.

Vi blogges i morgen, flotte folk! ♥

#throwbackthursday - Øvelse Cold Response 2014

• 24.03.2016 - 11:45

Da var det tid for #throwbackthursday igjen, folkens!

I dag vil jeg ta dere med tilbake til øvelse Cold Response i mars 2014. En øvelse som var preget av mye hardt vær, hat-øyeblikk, gode øyeblikk og minner jeg sent vil glemme. Dette var øvelsen hvor du trodde du skulle blåse vekk, fryse til is, bli solbrent og bli syk etter. Heldigvis skjedde ingenting av dette. Problemer kom og gikk, blant annet var det noe utstyr som ble ødelagt på grunn av vind, og at vi ikke kunne komme oss ned til en annen posisjon på 10 dager. Dette på grunn av føret i bakken vi måtte ned, når vi skulle ned. Været gjorde det ikke bedre heller, hehe. Jeg fikk sett reinsdyr for første gang i mitt liv på denne øvelsen, og jeg og sersjanten min tok et såkalt "yolo-bilde". Når vi var de eneste jentene der, måtte vi jo gjøre litt ut av det, hehe.

You only live once!

Vi var strandet på et fjell som heter Myrefjell hele øvelsen. Vi hadde en fantastisk utsikt når solen endelig viste seg, da blitt øvelsen også betydelig kjekkere. På øvelsen hadde vi alt fra snøstorm til sol, noe som gjorde at det ikke alltid var like kjekt å være oppe på en fjelltopp. Vi kom oss gjennom øvelsen uansett, minnene fra øvelsen vil vi alltid ha, det er helt supert å tenke på. Jeg sitter igjen med et eneste stort smil når jeg tenker tilbake, og ler av de situasjonene hvor jeg hatet som mest.

Dere kan klikke dere inn på militærbloggen min å lese litt mer om øvelsen her, her og her hvis dere vil det!

#throwbackthursday - Russetiden 2013

• 17.03.2016 - 08:45

Endelig #throwbackthursday igjen!

I dag tar jeg dere tilbake til russetiden min, som snart er 3 år siden. Som tiden flyr avgårde! Jeg var i russestyret, som russefotograf.

Russeknuter var alltid gøy å ta og jeg tok mange forskjellige. Noen av disse var:

+ Gå med brød som sko en hel skoledag

+ Kysse puppene til en medruss med høylytt innlevelse i skolekantina i storefri

+ Kysse en politimann/kvinne

+ Spise ditt eget russekort

+ Skrive et kjærlighetsbrev til russepresidenten på min. 500 ord og levere dette personlig

+ Ha en pakke Hubba-Bubba i munnen i 10 minutter

+ Sitte under pulten i en skoletime

I russetiden ble det mye knuter som ble tatt, og mye gøy å være med på. Høydepunktene var nok dåpen og Landstreffet. Det var skikkelig gøy å være med på, dåpen var gøy både på grunn av måten vi ble døpt på og når vi skulle snu buksene våre. Vi ble døpt med øl og rusbrus i håret, alt etter hva du ikke klarte å drikke opp på tid. Etterpå fikk vi utdelt russenavnet vårt, mitt ble da Froggy, ettersom jeg er glad i frosker, hehe. Da vi skulle snu russebuksene våre, var vi mange hundre russ fra forskjellige skoler samlet i en sal. Alle snudde buksene sine samtidig inne i salen.

- A time to remember forever -

På Landstreffet fikk vi høre artister som Postgirobygget, Lupe Fiasko, Far East Movement og litt flere. Det var en skikkelig minnerik helg!

En opplevelse jeg og en venninne hadde når vi var ute og tok russeknuter var, at vi traff på Ravi og noen kompiser av han, og vi ønsket oss autografen hans på russebuksen. Den fikk vi uheldigvis ikke, siden han var i skikkelig nei humør den kvelden. Noe jeg skjønner og ikke skjønner på samme tid. Det skal sies at de hadde drukket litt da, det var nok derfor han fant ut at i dag gadd han ikke å hjelpe oss å få knuten. Skikkelig kjipt der og da, men vi bare ler av det i ettertid. Klarte aldri den knuten, men slik er det noen ganger!

Hadde jeg fått vært russ en gang til, da ville jeg sagt ja på sekundet! Det var en fantastisk måned, og det var gøy å forberede seg til russetiden også. Angrer litt på at jeg ikke fikk med meg noen på russebil, men det hadde blitt for dyrt. Alt i alt en super tid, som jeg ser tilbake på med et smil!

#throwbackthursday - Beretløpet i førstegangstjenesten

• 10.03.2016 - 08:45

Det er tid for #throwbackthursday igjen! I dag tar jeg dere med meg til Bardufoss og til Heggelia leir. Dagen jeg vil ta dere med tilbake til er 26. september 2013, når vi hadde beretløpet vårt. Vi skulle ha en stein i ryggsekken vår, å gå opp til toppen av et fjell som heter Blåtind.

Forberedelsene vi gjorde var å finne en stein som skulle representere hvor god soldat vi var, sa troppsjefen vår til oss. Jeg tok kanskje ikke den største steinen, men jeg følte den var en grei størrelse for lille meg. Det var tungt nok uansett oppover det bratte fjellet. Som dere ser tok vi blå spray på og skrev navnet vårt, hvilken tropp vi var i og kontigenten vi var inne i, på steinen. Jeg kom inn i august 2013, og var i Teletroppen.

En av mine fine roomies, Martine, og meg på bussen vi tok til fjellet.

Her er vi på vei opp til Blåtind. Det ser kanskje ikke stort ut på bildet, men det var ganske høyt når vi kom opp.

Meg på toppen, klar for å legge ned steinen min på toppen. Her var jeg veldig kald, noe som kanskje syns på bildet? Hehe.

Her ser dere kapteinen vår, som står oppe på toppen av steinrøysen vi skulle legge steinen vår på.

Utsikten.

Det føltes så herlig å endelig få bereten, og føle på den mestringsfølelsen du hadde når du kom til toppen. Det var ekstremt bratt på slutten, og vi gikk bokstavelig talt rett opp på et tidspunkt. De soldatene som hadde utmerket seg i rekrutten var så heldige å få lov og fly helikopter ned igjen. Helt fantastisk å være med på, og jeg er stolt over å ha gjennomført beretløpet i kompani Bravo.

#throwbackthursday - Aberdeen 2014

• 03.03.2016 - 08:45

I dag tenkte jeg at jeg kunne vise dere et lite tilbakeblikk fra Aberdeenturen i november 2014. Denne helgen var i forbindelse med farmor og farfars 50 års bryllupsdag. Jeg husker at de fikk en hilsen fra kapteinen/flyvertinnene når vi skulle fly ned. Plutselig hører vi "Vi vil gjerne gratulere Anna og Jonas med 50 års bryllupsdag i dag." Kjempekoselig gjort av flypersonalet! Vi bodde på Aberdeen Douglas hotell disse dagene. Jeg delte rom med søskenbarnet mitt, Kathrine, og vi passer veldig bra som roomies. Jeg sier alltid at hun er den lillesøsteren jeg aldri fikk, hehe.

Det var en kjempekoselig tur, som jeg er takknemlig for at jeg fikk være med på.

#throwbackthursday - Solo som valp

• 25.02.2016 - 08:45

I dag tenkte jeg å ha en throwback thursday, og det skal jeg prøve å gjøre til en fast spalte hver torsdag. Såfremt jeg har bilder eller filmer som jeg kan vise dere, og historier å fortelle. Mitt første innlegg i den kategorien er om Solo når hun var valp. Hun er vel egentlig fortsatt valp, med tanke på at hun bare er snart 11 måneder, men når jeg akkurat hadde hentet henne, hun var jo så liten.. Hvor er min lille valp blitt av? Hun har vokst mye på bare 10 og 1/2 måned altså!

video:img0828

Det er så rart å tenke på at hun har vært så liten.. Hun er jo snart 1 år, og når jeg hentet henne var hun rett under 3 måneder. Tiden flyr avgårde så altfor fort..

Mailinn Goldhahn Aske

Jente på 23 år, som bor på Rennesøy sammen med kjæresten min og hunden vår Solo. Jeg er lærling i industrimekanikerfaget, og trives godt med det.